Skip to content Skip to footer

Colectia Atent


Societas RAFFAELLO SANZIO

 

Teatrul lui Romeo Castellucci ( traducerea volumului în limba engleză publicat de Editura Routledge în 2007) este a treia apariție în Colecția de carte Scena.ro, colecție inițiată ca parteneriat între Teatrul Național și Asociația Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului. Volumul consta într-o serie de conversații purtate de criticii britanici Joe Kelleher și Nicholas Ridout cu membrii fondatori ai companiei Societas Raffaello Sanzio – Romeo Castellucci, Claudia Castellucci și Chiara Guidi, pe teme punctuale privind procesul lor de creație.

Sunt astfel discutate concepte precum dramaturgia spectacolului, spațiul scenic, iluzie scenică, repetiții, compoziție, gestică, relația cu publicul, viitorul teatrului. Sumarul cărții este completat cu o serie de note din carnetul lui Romeo Castellucci, un text cu accente poetice care evocă imagini recurente în spectacolele celebrului regizor.

 

Pe lângă caracterul ei informativ și de analiză a unui proces de lucru colaborativ, axat pe construcția scenografică a imaginilor scenice și nu pe lucrul cu actorii, cartea se remarcă și prin structura ei de dialog între mai multe voci, criticii cunoscători ai spectacologiei acestei companii și artiștii încercând să clarifice cât mai multe aspecte ale metodei de lucru a Societas Raffaello Sanzio. În plus, putem vorbi și de o valoare artistică a textului, în special

 

Preț 20 lei.

 

 

 

 

Despre dictatori și alți demoni. Iulius Caesar, jurnal de repetiții

de Cristina Rusiecki

 

„Energie, energie, energie!” Recunoașteți personajul? Regizor cu state vechi – mai bine de două decenii -, în experimentul din teatrul românesc. Cu vreo trei ani în urmă, își punea în cap să facă un spectacol politic. Premiera a avut loc la două decenii de la izbucnirea Revoluției. La Teatrul Național Timișoara, Iulius Caesar avea să se transforme într-o meditație transistorică asupra schemelor politice și a jocurilor de putere rămase aproximativ identice de câteva mii de ani încoace.

Mai poate artistul să schimbe ceva în Cetate? Mai ales dacă Cetatea se află în România? Iată întrebarea pe care și-o pune Alexander Hausvater. Autoarea volumului Despre dictatori și alți demoni. Iulius Caesar, jurnal de repetiții, Cristina Rusiecki, colectează mostre din nașterea spectacolului politic Iulius Caesar. Cinci săptămâni de ochi holbați la repetiții și de urechi ciulite la artiști. Ce cred actorii despre personaje, de-a ce se joacă, ce îi enervează, ce distracții își mai găsesc… chiar o colecție de mici momente de sublim.

 

Cei din echipă reacționează la problemele zilei, dar și la cele din repetiții. Cristina Rusiecki propune o carte vie care ia pulsul tuturor. De la reflecțiile despre dictatură la reflecțiile despre… cura de slăbire! Plus inerentele glumițe de la repetiții. Lor li se adaugă importante probe din măruntaiele creației filtrate în jurnalele unora dintre actorii participanți la spectacol, Ana Maria Cojocaru, Corina Dohanici, Doru Iosif și Cătălin Ursu. Dar creierul tutelar, cu cea mai mare deschidere și poftă de a-și exprima și traduce intențiile artistice, rămâne, indubitabil, regizorul Alexander Hausvater. Cum se naște un spectacol de teatru politic în vremuri tulburate politic? Despre dictatori și alți demoni. Iulius Caesar, jurnal de repetiții oferă câteva dintre posibilele răspunsuri.

 

Preț 19 lei.

 

 

 

 

Vsevolod Meyerhold

Studiu introductiv, selecția textelor și traducerea din limba rusă de Béatrice Picon-Vallin, traducerea în limba română de Codruța Popov

 

Este prima traducere a unei importante antologii introductive, cuprinzând texte – cursuri, aforisme, fragmente din scrisori – despre esența teatrului și a regiei în accepțiunea marelui Vsevolod Meyerhold. Lansat în cadrul FEST-FDR 2012 în prezența traducătoarei Béatrice Picon-Vallin – autoritate la nivel internațional în teatrul rus și în mod special în creația lui Vsevolod Meyerhold – volumul deschide colecția de carte „atent” și reprezintă totodată primul pas într-o serie dedicată traducerilor de cărți de și despre teatru.

 

Instrument de reflecție practică, volumul propune o prefață care îl repune pe regizorul rus în epoca sa, înainte și după revoluția rusă, un aparat de note și repere bibliografice. Născut în Rusia în 1874, Vsevolod Meyerhold a fost actor în compania lui Satnislavski la Teatrul de Artă din Moscova, înainte de a-l părăsi și a-și fonda propriul teatru în 1902. Refuzând naturalismul, cercetează bazele ”teatrului de convenție”, experimentează fără încetare, se hrănește cu inovațiile reformatorilor teatrului european și construiește un teatru politic, poetic și muzical. Este ucis în 1940, victimă a stalinismului.

 

Preț 15 lei.

 

 

 

 

Interzis accesul animalelor

de Rodrigo Garcia, jurnal de repetiții de Geanina Jinaru

 

Prin acest inedit volum-document, Teatrul Național pornește seria jurnalelor de repetiții ale spectacolelor montate pe scenele sale. Înainte de marea întâlnire cu publicul, orice spectacol e în primul rând o înlănțuire de întâlniri între regizor, actori, scenograf, compozitor, artist video, tehnicieni de scenă și lista poate continua. Filoane de creativitate diferite, moduri de lucru din cele mai diverse, toate se contopesc în intensitatea zilelor de repetiții, fiecare dintre ele un spectacol în sine.

 

Rodrigo Garcia este unul dintre cei mai explozivi autori ai ultimului deceniu. Un dramaturg pe care teatre şi companii din toată Europa îl solicită. Un dramaturg ale cărui texte au fost traduse şi jucate cam peste tot, analizate, cometate, disputate. Dacă textele lui Rodrigo Garcia sunt un melanj tulburător de violenţă şi poezie, spectacolele lui sunt un montagne russe al conştiinţei: agresivitate vizuală şi gingăşie, muzică, dans, imagine şi sunet duse la limita lor extremă. Pentru impactul european al operei sale, Rodrigo Garcia a fost distins în 2009 cu Premiul Noi Realităţi Teatrale, acordat de Uniunea Europeană, Parlamentul European şi Consiliul Europei.

 

Preț 15 lei.

 

 

 

 


În Aer de Alexandra Pâzgu.

Concursul Național de Dramaturgie, Ediția 2011. Știri de Viorel Cojanu.

 

Ediția 2011 a Concursului Național de Dramaturgie – competiție organizată de Teatrul Național începând cu 2006 sub egida Ministerului Culturii și Patrimoniului Național – a marcat o premieră. Juriul a desemnat nu una, ci trei piese finaliste: În Aer de Alexandra Pâzgu, Știri de Viorel Cojanu, ambii autori aflați la început de carieră și Povestea ceasului cu cuc a consacratului scriitor Șerban Foarță . Decizia a fost motivată de necesitatea promovării diversității conceptuale a artei și a reprezentat, concret, o cercetare a modalităților prin care textul de teatru se susține în context scenic, prin atelierele de scenaristică derulate în perioada Festivalului European al Spectacolului – Festival al Dramaturgiei Românești ediția 2011. Spectacolele-lectură de la finalul celor trei ateliere au condus la desemnarea textului câștigător, În aer de Alexandra Pâzgu, pus în scenă la Teatrul Național în decembrie 2011.

 

Preț 15 lei.

 

 

 

 

 

 

 



Cărțile pot fi cumpărate direct sau
prin comandă la Teatrul Național