de Mihai Ignat
Ce vine după ce un cuplu cu nişte ani în spate se desface şi fiecare membru al ei încearcă să meargă mai departe pe cont propriu…? Singurătatea şi mizantropia? Un alt bărbat, respectiv o altă femeie? Asceza ori munca în draci? Sau poate… măritişul femeii cu un motan…?! Piesa Ce vine după ilustrează mai degrabă un caz extrem şi comico-dramatic, dar nu mai puţin posibil, aşa cum o arată articolele despre căsătorii aberante din care autorul s-a inspirat. EA a fost dezamăgită nu doar de fostul soţ, ci şi de bărbaţii cu care s-a intersectat după divorţ. Disperarea devine atât de mare, încât ia o decizie cu totul ciudată: aceea de a se căsători cu un motan. O face mai ales dintr-un spirit de frondă, din dorinţa de a contraria şi de a face o declaraţie: bărbaţii sunt mai prejos decât un motan, în raporturile lor cu femeia. „Nebunia” ei are justificarea unei declaraţii de principii, căci acesta e rostul cererii în căsătorie a motanului: de a persifla convenţia actului uman care şi-a pierdut substanţa. Urmează, în scena a doua, „căsătoria” cu un copac – ceea ce denotă deja exasperare. Nu mai e vorba de o declaraţie de principii – ci de panică, iar în cazul bărbatului – de uluire fără margini. În scena a treia, ura EI a crescut, dat fiind că EL a tăiat fagul, răzbunându-se. În acelaşi timp, se întoarce din ce în ce mai mult la trecutul lor, caută justificarea modului în care s-a ajuns la situaţia de faţă – „căsătoria” cu turnul Eiffel, a treia căsătorie non-umană. EL, fostul soț (uman), s-a resemnat, chiar sentimentul geloziei i se pare neverosimil în contextul unor asemenea absurdităţi. În ultima scenă, EA este cea uimită, poate nu atât de aberaţia „căsătoriei” LUI cu el însuşi, cât de faptul că EL i-a răspuns cu aceeaşi monedă. Acum se vede în postura lui de până atunci, se vede în postura femeii trădate de bărbat printr-un gest aberant şi public. Simte umilinţă, furie, uimire – dar după primul moment de reproş, trece la ironie şi batjocură, pentru a se întoarce din nou la epoca traiului lor în comun, căutând şi cerând explicaţii pentru a înţelege cum de au ajuns să se despartă. După care EA, brusc, dezvăluie faptul că a venit încinsă cu explozibil şi trece la ameninţări. Abia acum EA pare să fi înnebunit cu adevărat, abia acum pare să fi ajuns la maxima exasperare. Nu mai crede în promisiunile lui, pe care acum le pune pe seama şantajului provocat de iminenţa aruncării în aer. Totuşi, îi cere o dovadă a încrederii în ea – dovadă „supremă”, cerută în condiţii ieşite din comun, astfel că presiunea asupra LUI este enormă, iar El nu ştie ce să facă… Finalul rămâne deschis, în pragul dilemei fostului soț.